Blomstergården

Plejecenter Blomstergården er et hjem hvor livet leves med mest mulig hjemlighed, i smukke og harmoniske omgivelser.

På plejecenter Blomstergården værner vi om det private liv og et godt fællesskab.  

Tilsynsrapport

Værdigrundlag
  • Fokus på værdier

    På Blomstergården inviterede vi alle beboere og pårørende til stormøde/ generalforsamling i Bruger Pårørende rådet, hvor aftenens tema var i ”VÆRDIERNES TEGN”. I Strategi for Bomiljøer for ældre i Slagelse Kommune er det bl.a. nogle af de initiativer, der beskrives, at de enkelte plejecentre inddrager både beboere og pårørende i udarbejdelse af værdisæt.

    På Blomstergården forelå der forud for mødet et værdisæt, som var beskrevet af ledelsen, forud for Blomstergården blev indviet. Det har fungeret både som værdisættet og målsætningen for visionen med Blomstergården, hvor hovedoverskriften er:

    Et rigtigt hjem, hvor livet leves aktivt

    Med fire underpunkter

    1. Mest mulig hjemlighed
    Der er mulighed for at skabe en hverdag, som beboerne ønsker og har med sig fra tidligere hjem

    2. Smukke og harmoniske omgivelser
    Plejecentret er omgivet af skøn natur og der er anlagt flere mindre haver med små hyggekroge og stier

    3. Der værnes om det private liv
    Den private bolig bliver udformet som et sted, hvor man kan trække sig tilbage og kan være sig selv, når man ønsker det

    4. Et godt fællesskab
    Boenhederne og den fælles have kan skabe rammerne for nye venskaber og et fællesskab om udførelsen af de daglige gøremål.

    Og som en fælles illustration, har den grønne værdiblomst som ligeledes indeholder de fire værdier fra Slagelse Kommunes personalepolitik: Tydelig, Kompetent, Modig og – med glæde.

    Til mødet have vi, arrangeret salen således, at alle værdisætninger var hængt på væggen som store plakater og der blev stillet et åbent spørgsmål, om vi skulle arbejde med værdipunktet i plenum eller om der var stemning for inddeling i grupper. Men da der ikke var flere end 24 deltagere, så blev det bestemt, at det var mest hyggeligt at gøre det samlet.

    Så blev der talt om værdierne, en for en. Alle var enige om, at hovedoverskriften var rigtig god og der ikke skulle ændres på den. De synes, at den beskrev dagligdagen som den blev levet. Det samme gjorde sig gældende for:

    Mest mulig hjemlighed, Smukke og harmoniske omgivelser og Der værnes om det private liv medens der var forslag til ændring i underrubrikken til Et godt fællesskab, som blev bestemt til:

    Et godt fællesskab

    Vi er alle med til at skabe gode rammer og motivere hinanden til at skabe nye venskaber og fællesskaber – også på tværs af bo-enhederne

     

Bruger- og pårørenderåd
  • Bruger- og pårørenderåd

    Formålet med rådet er, at give en kreds af brugere/pårørende medindflydelse på den service, der ydes til brugerne. Derved forbedres muligheden for, at Blomstergårdens servicetilbud er i overensstemmelse med brugernes ønsker.

    Rådets medlemmer er:

    • Formand Leif Larsen, pårørende, hus E st.
    • Virksomhedsleder Jane Kaae
    • Virksomhedsleder Christina Aaberg
    • Arne Pedersen, hus B
    • Leo Petersen, hus E
    • Ole Høeg, hus E
    • Karen Sejlund, pårørende
    • Anne Johansen, pårørende
    • Cajsa Adorjan-Seger, daglig leder, hus B
    • Winnie Thomsen, daglig leder hus D 1 sal
    • Louise Sjømann, daglig leder, hus E stuen
    • Susanne Larsen, daglig leder, hus E 1. sal
    • Connie Hyldal, Ældrerådsrepræsentant

    Referater

Siden er sidst opdateret 27. juni 2019